De lagers van skates en skeelers

Een belangrijk onderdeel van de skeeler is de lagering. Meestal worden lagers aangeduid met een Amerikaanse ABEC-normering 1, 3, 5, 7 of 9; deze geven de productietolerantie van het lager aan.


Lees meer »

De wielen van skates en skeelers

De moderne vierwielskeelers hebben wielen met een diameter van 90 tot 110 mm. De oude vijfwielers toonden diameters van 78 tot 84 mm. Kwaliteitswielen zijn vervaardigd van speciaal polyurethaan en onderverdeeld in verschillende hardheden.


Lees meer »

Geschiedenis van het skaten

Reeds rond 1700 werd door een onbekende Nederlander de skeeler bedacht om in de zomer te kunnen schaatsen. Dit was niet meer dan een schaats waarvan de ijzers waren vervangen door een frame met houten cilinders, waarop gereden kon worden.


Lees meer »

Remtechieken tijdens het skaten

Er zijn verschillende technieken om te remmen op je skates of skeelers. We tonen hier 9 meest bekende remtechnieken.


Lees meer »

Skate en skeeler schoenen

De skeelerschoen is net als de schaatsschoen geëvolueerd. Ook in de skeelerwereld wordt meer gebruikgemaakt van materialen als kunststoffen en composieten (o.a. carbon).


Lees meer »

Skate frames

Het frame verbindt de wielen met de schoen. Frames zijn er in verschillende lengtes. Skates hebben korte frames; het asje van de achterste wieltjes zit onder de hak van de schoen. Skeelers hebben langere frames waarbij het achterste asje een paar centimeter achter de hak zit.


Lees meer »

Verschil tussen skates en skeelers

Altijd al willen weten wat nou toch het verschil is tussen skates of skeelers? Het grote verschil zit hem met name in de wielen. Lees verder om te ontdekken welke verschillen er nog meer zijn tussen skates en skeelers.


Lees meer »

Verschillende skate disciplines
We kennen een aantal skate disciplines / sporten op skates in nederland. We bespreken hier deze verschillende mogelijkheden van het gebruik van skates.
Lees meer »